Klasická firma, franšíza nebo Amway (MLM)?

Robert Kiyosaki v knize Cashflow kvadrant napsal, že pokud chceme podnikat, máme v podstatě na výběr ze třech typů firem:

  1. Klasická firma – vlastní produkt či služba
  2. Franšíza – Kupuji si know-how jiné firmy. McDonald, KFC, Marks&Spencer aj.
  3. MLM – Stejně jako u franšízy si kupuji licenci, ovšem s možností, prodávat je dále…

Rozeberme si ve stručnosti jednotlivé možnosti:

  1. Klasická firma – Je třeba mít svůj produkt nebo službu, se kterou budu obchodovat dále, je třeba najít vhodné zaměstnance, kteří daný produkt budou „vyrábět a distribuovat“, pro tyto zaměstnance je třeba vymyslet systém odměn. Firma potřebuje mít také vhodné prostory pro svou činnost… Toto vše a mnoho dalšího sebou nese nemalé náklady.
  2. Franšíza – Nejsem schopen ovlivnit šíři nabízeného sortimentu. Nemohu si vybrat dodavatele produktů. U některých firem si nemohu vybrat ani lokalitu působení nebo/a mají početní omezení poboček pro dané teritorium.
    U zavedenějších společností jsou licenční poplatky v řádech statisíců či miliónů korun. Licence se většinou uděluje na dobu určitou 5, 10, 20 let apod. po této době se mohu znovu ucházet o členství (které nemusí být uděleno) a těšit se na obnovovací poplatek, opět v řádu statisíců až miliónů. Nemohu dále prodávat licence, to přísluší pouze mateřské firmě (franšízor). Tyto „podmínky“ nejsou transparentní pro všechny společnosti, každá si stanovuje individuální pravidla.
    Pokud jste měli doposud Amway za shánění lidi, pak vězte, že o klasické firmě či franšíze to platí dvojnásob. Oba tyto typy firem se podívají na člověka na základě jeho dosavadních zkušeností (viz. životopis nebo dosažené vzdělání), zaměstnání ve firmě pak může získat v podstatě kdokoli, kdo odpovídá vhodnému profilu. U Amway se podívám na jeho potenciál do budoucna (na základě jeho vizí). Nevěříte? Majitel firmy má přeci také své vize…, musí, protože jinak by jeho firma neexistovala a my bychom neměli svá zaměstnání… Ale to samé už se nechce po nás, je to nežádoucí, žádná firma přeci nechce, aby jí vytrénovaní zaměstnanci pláchli do světa.
  3. Amway (MLM) – Nejsem sice schopen ovlivnit šíři nabízeného sortimentu, ale jak jsme si ukázali v článku Co vše lze přes Amway nakoupit za body není toto ani potřeba. Pokud si tento sortiment (450 vlastních produktů a přes 50 tis. od partnerů) porovnám se sortimentem nejznámější celosvětové franšízy, kde dostanu jako sortiment pár druhů hamburgerů, Colu a hranolky, pak je toto nesrovnatelné. Do Amway se také registruji s licenčním poplatkem, jako u franšízy, ovšem za daleko příznivější cenu. 🙂 Licence stojí 739 Kč (se zárukou spokojenosti 180 dní), roční obnovovací poplatek pak 680 Kč. Za tuto částku dostanu vybavené internetové stránky, jejich správu, vedení bodového a korunového účtu a možnost rozšiřovat toto podnikání dál, bez omezení na šířku či hloubku, jak tomu bývá u mnohých konkurenčních MLM. Obnovovací poplatek také nebývá u většiny MLM častý a ukazuje na podobnost s franšízou, s tím rozdílem, že v MLM “franšízant” může profitovat nejen z vlastních prodejů, ale i z těch, které realizují další “franšízanti”. Někdy, bývá Amway přezdíváno OSOBNÍ FRANŠÍZA. Podnikání Amway má prozatím jedno teritoriální omezení a to sice tuto planetu. 🙂 Jak tomu bude v budoucnu, se zatím neví… 🙂

Jak je vidět, Amway (MLM) je ideální možnost pro lidi, kteří by chtěli začít podnikat a nechce se jim investovat velké peníze do začátku nebo prostě jen nemají dostatek zkušeností, jak si založit své vlastní podnikání. I proto se do Amway pouští lidé, kteří mají úspěšnou kariéru v zaměstnání – viz. např. článek: Přímý prodej v Česku roste, přivydělávají si i manažeři. A jak jste na tom Vy? Kterou z výše uvedených tří možností byste si vybrali, kdybyste se rozhodovali, že začnete podnikat?

Share Button

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *