Odkud se v Amway berou peníze na odměny?

Každá firma, pokud chce, aby se o jejím zboží dozvěděl zákazník, musí mít v ceně výrobku započítané náklady na marketing a reklamu. Ta může mít mnoho podob – od mediální, přes letáčky ve schránkách, ochutnávkové akce, apod.

Firma Amway má v ceně svých výrobků tyto náklady započítány také a reklamu jí dělají spokojení zákazníci – Vlastníci podnikání Amway (VPA) nebo Privilegovaní zákazníci plus (M+). Ti tyto peníze také dostávají – VPA formou odměny, M+ formou slevy na nákup. Podobně, jako když Vám mobilní operátor řekne: “přiveďte nám zákazníka a dostanete odměnu (měsíc volání zdarma, atd.)”.

Firma Amway vyčleňuje na odměny přibližně 33% z celkového obratu – podobné procento, jako firmy obchodující klasickým způsobem (viz např. srovnání s firmou Henkel zde). Tyto peníze pak rozděluje podle tabulky odměn, která je pro každého stejná a je každému předem známa.

Dalším způsobem výdělku pro VPA je maloobchodní marže – podobně, jako je tomu kdekoliv jinde v maloobchodě. Distributor nakoupí za nákupní cenu a prodá zákazníkovi za maloobchodní cenu. Rozdíl mezi maloobchodní a nákupní cenou představuje pro VPA hrubý zisk. Doporučené maloobchodní ceny jsou nastavené tak, aby při srovnatelné kvalitě byly konkurenceschopné (viz např. nezávislý test odličovačů). VPA může prodávat buď za tyto doporučené maloobchodní ceny nebo si může nastavit ceny své.

VPA tedy může získat provizi jedině tak, že zajistí obrat (prodej zboží koncovým zákazníkům), nikoliv ze vstupních poplatků nových členů, což je jeden ze základních rozdílů mezi legálním MLM a tzv. pyramidovými hrami. Koncovými zákazníky se rozumí jak lidé, kteří s Amway nemají uzavřenou žádnou smlouvu a nakupují zboží za maloobchodní ceny přes VPA, tak i další distributoři, kteří si díky registraci u Amway mohou zboží kupovat pro vlastní spotřebu se slevou.

ČTI TAKÉ: Příjmy aktivních VPA rozčleněné podle kvalifikačních úrovní

Share Button

2 komentáře: „Odkud se v Amway berou peníze na odměny?

  1. Připadá mi logické, že krom reklamy firma také ušetří na nájmu za prostory, kde by zboží prodávala, a za platy prodavačů, nebo se mýlím? Kdyžtak mě opravte, teprve zkoumám terén, ale připadá mi, že na tomhle přece také musí ušetřit slušné peníze, které pak jdou na odměny distributorům, ne?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *