Amway: chcete příležitost nebo ochranu?

Amway: chcete příležitost nebo ochranu?
10 (100%) 26 votes

Když vznikla společnost Amway, vznikla s jednoduchou myšlenkou: dát všem lidem, bez ohledu na jejich pohlaví, barvu pleti, vyznání nebo věk, do rukou příležitost založit si svůj vlastní obchod. Obchod, kvůli kterému se nebudou muset zadlužovat, kde nebudou potřebovat žádné předchozí zkušenosti, obchod s nulovým rizikem, se kterým budou moci začít hned. Amway/Nutrilite tehdy přišla s inovativním marketingovým plánem, který odměňuje lidi v závislosti na výsledcích. V Amway nedostáváte peníze za to, jak dlouho v ní jste, kolik hodin denně jste v práci “prolelkovali” (jako jeden nejmenovaný kritik), nedostáváte peníze za to, jestli Vás má Váš “šéf” rád. Amway platí za výsledky. A to je nejspravedlivější systém, který znám.

Být odměňován v závislosti na tom, kolik toho uděláte, je univerzální jazyk pro lidi na celém světě.

Jay Van Andel, spoluzakladatel Amway

Jako každá inovativní myšlenka, byl tento tzv. multilevel marketing ze začátku nepochopený. Dalo, a dodnes v některých zemích dává, dost práce vysvětlit rozdíly mezi MLM a pyramidovými hrami (také díky ničeho neznalým “všeználkům”, kteří sice ničemu nerozumí, ale zato cítí potřebu se k tomuto tématu vyjadřovat na Internetu a vnášet do toho zmatek). Ve Spojených státech si Amway svůj obchodní model obhájila v roce 1979, v Jižní Koreji v roce 1991, ale třeba v takové Indii se tak stalo teprve vloni.

Zakladatelé firmy Amway si byli již od začátku vědomi skrytých hrozeb a proto v obraně proti “černým ovcím” zavedli pravidla, která zabraňují zneužití marketingového plánu. Marketingový plán Amway je postavený na principu výhra-výhra. Vyděláte, pokud pomůžete lidem ve své skupině vydělat.

Od založení Amway uběhlo už téměř 60 let a za tu dobu vzniklo mnoho MLM firem. Některé poctivé, které opravdu přinášejí zákazníkům kvalitní produkty, i jiné, které vznikly s evidentním úmyslem “napakovat se” a zmizet. A právě díky těmto podvodným firmám jsme dnes v situaci, kdy je obor MLM zatížen tolika pravidly, že se pomalu začala vytrácet základní myšlenka, se kterou Amway vznikla – dát obyčejným lidem do rukou příležitost a naučit je postarat se sami o sebe.

Někteří remcalové trvají na tom, že MLM je nutno regulovat. Ano, nějaká míra regulace je nutná (viz např. obchodní zásady Amway). Jde ale o to, kde je ta míra, kde se z nezbytné regulace stává buzerace. Remcalové si, jak se zdá, vůbec neuvědomují, že obor MLM je už dnes regulován MNOHEM VÍCE, než jakákoliv jiná obchodní činnost, a reguluje se sám prakticky od svého vzniku! Chcete příklady?

Co třeba záruka spokojenosti? Kde v klasickém obchodě dostanete možnost výrobek 3 měsíce používat a pak jej třeba i ze 2/3 vypotřebovaný vrátit a dostanete zpět všechny peníze? Internetové obchody jsou povinny vrátit Vám peníze do 14 dnů, ale tato záruka byla zavedena několik desítek let poté, co firma Amway zavedla svou záruku spokojenosti!

Vezměme si další pravidlo – zpětný odkup zásob. Pokud budu podnikatel a nakoupím na sklad více, než jsem schopen prodat, je to moje zodpovědnost. Jsem v mínusu. Postará se o mě stát? Ne! Postará se o mě ten, od koho jsem ty zásoby koupil? Ne! Můžu si za to sám a sám si také nesu důsledky. Kdo za to může v případě Amway? Že byste to také měli být Vy? OMYL! V tomto případě za Vás nese odpovědnost firma, protože nabízí zpětný odkup neprodaných zásob!

Nebo třeba Pravidlo 70%, které Vás chrání před tím, abyste byli tlačeni ke koupi nadměrného množství zásob jen proto, aby někdo nad Vámi vydělal? Když budu maloobchodník a půjdu nakoupit k velkoobchodníkovi, který mi “natlačí” zboží, je to MOJE zodpovědnost! Ne tak v MLM. V MLM nejenže Vám firma nabídne zpětný odkup zásob, ale pokud se Vám něco takového stane, je na vině firma a může být za to postižena! V tomto konkrétním případě chápu nutnost chránit např. důchodce před Šmejdy, nicméně podle mého názoru je to velmi nebezpečný způsob uvažování stylem: všichni lidé jsou nesvéprávné ovce a ten, kdo se o ně má postarat, je stát – pomocí nařízení, omezení, regulací… Opravdu toto chceme? Opravdu chceme, aby zodpovědnost za naše chování byla přenášena na někoho jiného?

Zveřejňování příjmů (tzv. Income Disclosure) je další příklad. Řekněme, že si založím klasickou firmu a začnou u mě nakupovat zákazníci a majitelé velkoobchodů, kteří zboží přeprodávají dalším velko/maloobchodníkům či maloobchodním zákazníkům. V tomto případě je každému ukradené, kolik tito velkoobchodníci vydělali. Ne tak v MLM! MLM firma musí např. v USA zveřejňovat průměrné příjmy lidí, kteří s ní spolupracují, a spolu s tím musí doložit nicneříkající průměrnou hodnotu, do které jsou započteni i ti, kdo nic nedělají a jen si nakupují pro sebe. Může mi někdo z kompetentních lidí vysvětlit, co z takové hodnoty vyčtu? Je to jako bych počítal průměrnou mzdu tak, že do výpočtu zahrnu i nepracující lidi vč. bezdomovců. Jaká by byla průměrná mzda v ČR, kdyby se na tyto statistiky uplatňovala stejná pravidla, jako na MLM společnosti, se neodvažuji hádat.

Uvědomujeme si vůbec, jak moc je MLM už teď samoregulován? Pokud ho budeme chtít regulovat ještě více, hrozí nám, že budeme mít tolik podmínek, nařízení, zákazů a pravidel, že je normální člověk nebude schopen všechny ani pochopit. A z jednoduché myšlenky nabídnout normálním lidem příležitost, kde budou moci svobodně podnikat, se rázem stane záležitost, na kterou bude potřeba mít vystudovaná práva. Takže dotyčný si raději půjde stoupnout na úřad práce, kde ho budeme všichni živit… Proč? Protože se bál začít s podnikáním, kde je sice nulové riziko, ale je to tak složité, že si na to prostě netroufá. Jestli Vám toto nepřipadá absurdní, pak nevím.

Přemíra regulace je na škodu v každém oboru. Pravda, v letech 1948-1989 jsme byli zvyklí, že stát reguloval všechny a všechno. Jenže dnes máme rok 2017. Opravdu se chceme 28 let po sametové revoluci nechat svazovat ve jménu jakéhosi “zajištění” shora? Nebo chceme žít ve svobodné společnosti a nést zodpovědnost sami za sebe?

Tuhle přemíru regulace by kritici MLM prý chtěli zavést ve jménu “ochrany” lidí. Ale jaké ochrany? Před čím? Před vlastní hloupostí a nesvéprávností? Možná je přesnější říct, že se jedná o jakousi ochranu před bludy, které se nacházejí v kritikově hlavě, která prostě nepobrala, že tu není před čím chránit, protože už dávno chráněni jste! Nebo opravdu potřebujete chránit před tím, že si svobodně koupíte zboží, můžete ho používat a když Vám nebude vyhovovat, tak ho vrátíte a dostanete zpět peníze???

Přiznejme si, kritikům nejde ani tak o něčí ochranu, jako spíš o to někoho poškodit. Jak jinak si vysvětlit, že kritik volá po zveřejnění průměrných příjmů distributorů a nějak “zapomněl” na to, že by měl uvažovat kolik hodin se ten hypotetický průměrný distributor denně věnuje svému podnikání Amway. Jak jinak si vysvětlit, že kritik dělí celkové odměny celkovým počtem distributorů, do kterých jsou započteni i lidé, kteří žádné odměny dostávat ani nemohou, protože nemají živnostenský list, a ještě do nich započítá lidi, kteří nic nedělají? Jak jinak si vysvětlit, že kritik nás s téměř nulovou prodlevou informuje, že byl někdo zatčen, ale už nám následně zatají, jak to celé dopadlo a co se vlastně stalo? Kdo poslouchá takovéto lidi, měl by se jít nechat asi vyšetřit.

Pokud se někdo dopustí podvodu, ať je potrestán. Ale od toho tu máme policii a soudy a ne nějaké samozvané pseudoodborníky, kteří ničemu nerozumí, 1000x jim byla prokázána jejich neznalost a oni přesto neustále melou jedno a to samé… A to vše jen proto, že nebyli schopni uznat, že se mýlí.

V USA se začíná blýskat na lepší časy. V roce 2008 byla vedena velká kampaň od MLM kritiků, kteří volali po regulaci obchodních příležitostí ze strany FTC. Nakonec to dopadlo tak, že MLM byl z této regulace vyjmut. Nesmyslná pravidla, že zákazník nesmí nic podepsat hned, že nesmí nic koupit apod. nevstoupila v platnost. Dnes se objevují názory, že s Trumpovou administrativou bude FTC více “přátelštější” k obchodu, než v minulosti. Uvidíme. Každopádně z toho, jak FTC kritiky ignoruje, je vidět, co je to asi za lidi.

Za sebe mohu říct, že stávající pravidla, jak jsou zavedena, mi vyhovují. Jsou dostatečnou pákou proti případnému zneužití ze strany sponzora. Víc “chránit” nepotřebuji, protože to na rozdíl od věčných kritiků mám v hlavě v pořádku. A remcalové se klidně mohou jít vycpat. 🙂

Share Button

2 komentáře: „Amway: chcete příležitost nebo ochranu?

  1. Skvěle sepsané. Možná až moc emocí, nicméně samá pravda! 🙂
    Remcalové/všeználkové tomu prd rozumí a mohou se jít vycpat 😀

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *